X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
לונדון
מסלולי טיול בלונדוןנקודות עיין בלונדוןטיפים והמלצות ללונדוןמלון מומלץ בלונדוןאטרקציות בלונדוןלונדון עם ילדיםהשכרת רכב בלונדוןקניות בלונדוןשאטלים בלונדוןטיסה זולה ללונדון
 

ביקור בקהילה היהודית - Visit the Jewish community

הקהילה היהודית של לונדון - מגוון תרבותי

אם תצאו לשיטוט ברחובה הראשי של שכונת גולדרס גרין (Golders Green) המפורסמת בצפון לונדון, תוכלו לטעות ולחשוב כי לונדון היא מעצמה יהודית בסדר גודל של ניו יורק - מינימרקט עם מוצרים ישראלים, מעדניות כשרות, בתי קפה ישראלים, אולם אירועים כשר, עוברי אורח בלבוש יהודי מזוהה ואפילו חנות "סטימצקי".
 

ביקור בקהילה היהודית של לונדון

גולדרס גרין המרכז היהודי של לונדון

אכן גולדרס גרין היא מרכז יהודי - ישראלי של ממש, אבל מעניין שאפילו בשכונה זו, בניגוד למה שנראה לעין, האוכלוסייה היהודית היא מיעוט קטן. יהדות בריטניה מונה בהערכה כ - 280,000 איש, כמעט 200,000 מתוכם חיים בלונדון רבתי, ובעיקר בשכונות צפון לונדון.

למספר הזה יש להוסיף עוד כמה עשרות אלפי ישראלים שהגיעו מהארץ בשנים האחרונות וקבעו את מקום מושבם בבירה הבריטית.
אמנם זה אחוז קטן מהמיליונים החיים בעיר, אך זו בכל זאת קהילה גדולה ומשגשגת, עם עשרות בתי כנסת מזרמים שונים, בתי ספר, קולג' המסמיך רבנים ורבות, מרכזי תרבות ופסטיבלים, ארגונים התנדבותיים וקהילתיים, גני אירועים, עיתון שבועי, כתבי עת ונוכחות מורגשת.

לישראלים המגיעים ללונדון כדאי להכניס בין ביקורים במוזיאונים, תאטרון וחנויות, גם ביקור בקהילה היהודית ולהתוודע הן לפנים האלה של לונדון והן לפנים האלה של העולם היהודי. אפשרות נוספת שקיימת היא הזמנת סיורים בעברית בלונדון

תיירות כשרה

אם הגעתם ללונדון ואתם מעוניינים להקפיד על כשרות המשימה אינה קשה. בין שכונת גולדרס גרין לשכונת הנדון ישנו מבחר של מסעדות כשרות שיאפשר לכם לגוון מידי ערב. באותם אזורים תמצאו גם מרכולים כשרים עם מבחר מוצרים מישראל, וגם ברשתות השיווק הרגילות תמצאו אזור של מזון כשר.

אם אתם רוצים לפרוץ החוצה מהאזורים היהודיים - ישנן בעיר מספר מסעדות צמחוניות מקפידות אשר אמנם אין להן כשרות - אך במזון המוגש בהן אין שום מרכיבים מן החי.

בתי כנסת

בלונדון מבחר של בתי כנסת גדולים וקטנים, ותיקים וחדשניים, ויצוג לזרמים שונים. לצד הזרם האורתודוכסי פועלים בלונדון שני זרמים : הזרם הרפורמי והזרם הליברלי, לשניהם בתי כנסת ומניינים בכל חלקי העיר.

בבריטניה קיים זרם נוסף "המסורתי", השונה מעט מהזרם הקונסרבטיבי-מסורתי הקיים כאן. בנוסף לאלה פועלים בעיר גם בתי כנסת ומניינים חסידיים שונים. בחיפוש קצר באתרי אינטרנט של התנועות השונות תוכלו למצוא מניינים שוויוניים, תפילות מוזיקליות לצעירים, קבלות שבת למשפחות עם ילדים וכן הלאה.

אחת לחודש מתכנסת קבוצת הומואים ולסביות יהודיים (JGLG – Jewish Gay and Lesbian Group) לקבלת שבת ואחריה ארוחת ערב משותפת.

מרכזי תרבות

בתי כנסת בלונדון מהווים מוקד של חיי קהילה והתרבות, ברובם תוכלו למצוא גם מפגשים, הרצאות ופעילויות מגוונות בנושאים שונים. בנוסף לאלה התפתחו בשנים האחרונות מרכזי תרבות וקהילה שאינם שייכים לבית כנסת או קהילה דתית מסוימת, בראשם המרכז הקהילתי היהודי, ה- JCC London . המרכז מציע מגוון של חוגים, סדנאות, מופעים והתרחשויות תרבותיות. מרכז נוסף הוא בית חב"ד לונדון שמציע מגוון פעילויות ומפגשים חברתיים

פסטיבלים בניחוח יהודי בלונדון

פעמיים בשנה, באמצע החורף ולקראת תחילת האביב, מתקיימים בלונדון פסטיבלים של תרבות יהודית. הראשון הוא פסטיבל הקולנוע היהודי- UK Jewish Film Festival, במסגרת הפסטיבל הזה מתקיימות הקרנות קטנות וגדולות של סרטים בעלי ענין יהודי מהעולם כולו (כולל כמובן סרטים ישראלים). ההקרנות מתקיימות בעיקר בבתי קולנוע איכותיים בצפון לונדון, וסביבן יש גם הרצאות, מפגשים עם יוצרים ועוד.

הפסטיבל השני, המתקיים בסוף פברואר תחילת מרץ הוא "שבוע הספר היהודי" Jewish Book Week. זהן כנס עשיר ומרתק המתקיים באחד מבתי המלון במרכז לונדון (עם פעילויות נודדות במקומות נוספים) ובו משתתפים מיטב הסופרים והמשוררים מישראל ומהעולם. בנוסף להרצאות, פאנלים ומופעים ספרותיים מתקיים במקום יריד ספרים מעניין.

בפעם הבאה שאתם בלונדון נצלו את ההזדמנות להציץ אל עולם יהודי עשיר ומעניין, אל עשיה תרבותית מגוונת וקהילות רבות פנים.

 

כתבות שאולי יעניינו אותך