X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
לונדון
מסלולי טיול בלונדוןנקודות עיין בלונדוןטיפים והמלצות ללונדוןמלון מומלץ בלונדוןאטרקציות בלונדוןלונדון עם ילדיםהשכרת רכב בלונדוןקניות בלונדוןשאטלים בלונדוןטיסה זולה ללונדון
 

לונדון סקירה היסטורית

ההיסטוריה המסקרנת של אנגליה

ההווה של לונדון הוא דינמי ובועט, אבל במהלך ביקור בה אי אפשר שלא להישאב במנהרת הזמן. לרבים מאתרי החובה של לונדון יש היסטוריה ארוכה ומרתקת, כשבין הדוגמאות ניתן להזכיר את מצודת לונדון, הביג בן, בית הפרלמנט, ארמון בקינגהאם ועוד. על כל פינה בלונדון יש סיפורים היסטוריים, חברתיים או אפילו תרבותיים.

למה אנחנו אומרים לכם את זה? כי עם כל הכבוד להווה של לונדון, חייבים להכיר אפילו בצורה מינימלית את ההיסטוריה שלה. זוהי עיר עם מורשת אדירה שעברה אינספור עליות ומורדות.

ההיסטוריה המפוארת של אנגליה

ההיסטוריה העמוסה של לונדון

כל ניסיון לספר כאן את סיפורה של לונדון נידון לכישלון, ולו מכיוון שהוא ארוך ומורכב מאד: ניתן לכתוב ספרים שלמים על לונדון לאורך ההיסטוריה. ההיסטוריה של העיר נמשכת על פני כאלפיים שנה (נשמע מוכר?), עם הרבה מאד נקודות שינוי. בצד החיובי אלו הם תהליכי צמיחה וגדילה משמעותיים מאד, ובצד השלילי משברים ואסונות: מלחמות, שריפות, מגיפות, סערות ועוד.

על פי הגרסאות המקובלות העיר נוסדה על ידי ברוטוס הטרויני, אבל אין לכך עדות היסטורית. בתקופה זו היו בה מספר חוות חקלאיות וקברים בלבד, מה שהשתנה עם כיבוש בריטניה על ידי האימפריה הרומית בשנת 43 לספירה. אז כבר הוקמה עיר של ממש בשם "לונדיניום", שבשנת 60 לספירה נבזזה ונשרפה כליל.

העיר החלה בהליכי שיקום, ננטשה שוב במאה החמישית והחליפה מאז לא מעט "ידיים". במאה השישית האנגלו-סקסונים התיישבו בלונדון, בעיקר בשל המיקום האסטרטגי שלה על עיקול נהר התמזה. באותה תקופה הוקם לראשונה מוסד המלוכה הבריטי, המזוהה איתה עד עצם היום הזה. ב-1707 אוחדו אנגליה וסקוטלנד לממלכת בריטניה הגדולה, אליה כידוע הצטרפו בעתיד מדינות נוספות.

לצד הקמת מוסד המלוכה העיר עברה התנצרות בשנים אלה, ההגמון ישב בה ונבנתה בה כנסייה ראשונה. לאחר מספר מתקפות, מלחמות, משברים וקרבות ירושה – כמו כל סיפור היסטורי טוב – הגיעו ימי הביניים. הממלכה הבריטית נכבשה לאחר מכן על ידי הדוכס הנורמנדי ויליאום, כשנקודת ציון מרכזית היא מרד הברונים האנגליים ב-1216 ומרד האיכרים ב-1381. לצד זה היא המשיכה בתהליכי הגדילה וההתפתחות שלה. משם אנחנו עוברים דרך תקופת טיודור (עד תחילת המאה ה-17) ותקופת סטיוארט (עד 1714). שוב הייתה שריפה שאיימה להשמיד את העיר אבל שוב היא שרדה.

במאה ה-18 ראינו גידול משמעותי בלונדון, כאשר במאה שלאחריה הפכה לונדון לגדולה בערי העולם באותה תקופה. במלחמת העולם השנייה היא נפגעה בצורה משמעותית, התאוששו שוב אבל הופצצה בצורה מאסיבית במלחמת העולם השנייה (הבליץ). אחרי המלחמה חלה בנייה מאסיבית שנועדה לאפשר קורת גג לתושבים שביתם הופצץ. לונדון חזרה להיות אחת הערים החשובות באירופה.

מצודת לונדון

לונדון בעת הנוכחית

משם אנחנו ממשיכים למאה ה-21 שנפתחה עם הקמת כיפת המילניום בגרינץ וכמובן שגם הגלגל הענק London Eye  (לונדון איי) שהפך לאחד מאתרי התיירות הבולטים שלה. המלכה אליזבת' השנייה שולטת בממלכת בריטניה המאוחדת מאז 1952 ועד היום, עם יורש העצר המפורסם לא פחות צ'ארלס.

במהלך ביקור בלונדון מומלץ מאד להיחשף להיסטוריה העשירה הזו בדרכים שונות. תוכלו לבקר במוזיאונים מהטופ העולמי העוסקים בנושא מוגדר או בתקופה מסוימת, להגיע לאתרים היסטוריים שנשמרו עד עצם היום הזה או להשתתף בסיורים בנושאים שונים ולעיתים גם משונים (למשל סיור בעקבות ההיסטוריה האפלה יותר של לונדון).

עם כל ההתפתחויות ההיסטוריות ברור דבר אחד: לונדון כיום ממשיכה לנוע בצעדי ענק ולא עוצרת לשנייה. הברקזיט והמהפכים הפוליטיים הנוכחיים צפויים להיכתב בדברי הימים שלה, כשימים יגידו מה תהיה ההשפעה על אירופה והעולם.

שער בכניסה לארמון בקינגהאם

 

כתבות שאולי יעניינו אותך